Serangga Kecil. Powered by Blogger.
RSS

Wednesday, December 15, 2010

TIPS SEBELUM EXAM


1. ambil makanan yang berkhasiat. Elakkan mangambil makanan yang akan mengakibatkan sel-sel otak mati atau menjadi lemah. Ambil makanan yang berkhasiat. Banyakkan makan buah dan sayur. Amalkan makanan seimbang. Kurangkan makan makanan segera.
2. tidur yang teratur. Tidur pada masa yang sesuai untuk tidur.
i. Otak kita perlu rehat pada pukul 12 malam sehingga pukul 5 pagi. So masa tersebut eloklah anda tidur untuk memberi otak kita berehat. Sekiranya kira perah juga otak kita, sel-sel otak akan mati.....perkara ini yg student tidak jaga sebab tu selalu terjadi masalah blank semasa exam.
ii. Otak kita dalam keadaan yg segar dan boleh bekerja iaitu berlaku perttumbuhan sel-sel otak yg baru seawal 5 pagi sehingga tengah hari..inilah masa yang paling sesuai untuk mengulangkaji. Tetapi ramai student tidak mengambil kira faktor ini....mereka mengulangkaji pada pukul 12mlm hingga 4 pagi masa ini tidak sesuai kerana otak perlukan rehat....masa otak tengah segar...5 pagi hinggga tengahari....digunakan untuk tidur....alangkah sayangnya.....so lepas nie fikir2 kan okey....
iii. Amalkan ulangkaji yang berkesan....jgn terlalu memaksa diri. Baca topik2 yang perlu shj....kalau ada tips...utamakan tips yg diberi....beri lebih keutamaan kpd topik yg ditekankan di kelas.
iv. Jagn lupakan berdoa tidak kira apa agama....berdoalah agar ilmu yang dipelajari dipermudahkan....
v. Minta restu drpd orang tua.....sebelum exam telefon parent kamu....minta restu dan minta mereka doakan kamu....

No comments:

Post a Comment